TOP 10 subiektywnie najlepszych kont marek na Instagramie

Chociaż Instagram nie jest czołowym polskim socialem – tu wciąż przoduje Facebook –  to z roku na rok rośnie w siłę. Wykorzystują to marki i… wrzucają tam co popadnie w myśl zasady, zgodnie z którą „skoro inni tu są, to my chyba też powinniśmy”.  

Na Instagramie najwięcej ruchu generują kobiety (67%) w przedziale wiekowym 15-34 lat. Jednakże grupa pięćdziesięciolatków też rośnie w siłę. Dodatkowo aż 54% internautów zna i/lub korzysta z Instagrama. To szerokie pole do popisu zwłaszcza dla marek. Można by pomyśleć, że wrzucanie kilku zdjęć służy raczej nawiązaniu kontaktu z konsumentem, podtrzymaniu  jego zainteresowania marką niż sprzedaży. Sęk w tym, że Instagram sprzedaje, i to dość skutecznie. Chociaż lepiej widać to na przykładzie blogerów prezentujących ubrania, akcesoria i kosmetyki. Marki wciąż jeszcze zbyt rzadko podejmują interakcje obawiając się, być może, nachalności, przez którą użytkownicy uciekają z Facebooka. A pisząc o interakcjach nie mam na myśli konkursów i reklam a nawiązywanie dialogu. Like4like albo follow4follow nie zajmie dużo więcej czasu marketerom a ile radości da użytkownikom i fanom marki 😉

Plan na bycie zauważonym

Doceniam nieszablonowe podejście do działań w social mediach. Dlatego do mojego zestawienia szukałam kont, które czymś się wyróżniają. Tym czymś musi być przede wszystkim konsekwentne realizowanie planu + pomysł + dobra jakość zdjęć. Fajnie jeśli zdjęcia są utrzymane w określonej kolorystyce, obrandowane lub z innym stałym elementem. Ale przede wszystkim lubię grę układem. Wykorzystanie widoku profilu – poziomych trójek (serii zdjęć np. z jednego pleneru) i pionowych pasów (serii tematycznych lub kolorystycznych). Blogerzy i profile lifestylowe powoli dobrze to opanowują.  Postanowiłam sprawdzić jak to się ma w odniesieniu do marek, w końcu prowadzący profile profesjonaliści powinni pierwsi łapać trendy.

Z tego co zdążyłam zauważyć ciężko jest zmienić raz zaakceptowany plan na prowadzenie social mediów. Gdybym chciała zrobić takie zestawienie składające się tylko z polskich marek albo marek z polskimi kontami – cóż, znalazłby się tam tylko Tymbark. Ponieważ tylko ten profil konsekwentnie umieszcza na każdym zdjęciu charakterystyczny kapsel z hasłem. Dlatego musiałam zmienić trochę plany i stworzyć zestawienie składające się z najatrakcyjniejszych kont, kont w których widzę potencjał.

Animacja fanów w social przestrzeni marki.

Kolejnym moim kryterium jest aktywność fanów. Poszperałam trochę i na chwilę obecną użycie hasztagów marek (nazwa marki), które znajdują się w moim zestawieniu prezentuje się następująco:

hasztagi

Natomiast aktywność wokół profili rozkłada się następująco:

ilość obserwujacych

Powyższy wykres jest z kolei mało miarodajny ponieważ zawiera dane dla kont ogólnoświatowych i polskich. Jest tak, ponieważ, jak pisałam, nie mogłam stworzyć zestawienia typowo z polskimi kontami, bo zawarłby się na tą chwilę tylko Tymbark. Natomiast jego pojawienie się tutaj jest uzasadnione obecnością powyższych kont w moim pierwszym zestawieniu Top10.

Top 10 subiektywnie najlepszych kont marek na Instagramie

Zaczynając od ostatniego miejsca:

10. starbucks – za próby grą filtrami i dość konsekwentne zdjęcia produktowe.

insta starbuks

9. cocacolapolska – za konsekwentne obrandowanie każdego zdjęcia produktem.

instacocacola

8. Samsungmobile – za podział na serie tematyczne – zdjęcia telefonów i krajobrazów.

insta samsung

 7. stradivarius – za próbę ujednolicenia komunikacji grą filtrami.

insta stardi

6. H&M – za dość wyraźny podział na serie tematyczne – stylizacje i propozycje stylizacji na jednolitym tle.

insta hm

5. McDonaldsza stosowanie prostych koncepcyjnie zdjęć.  

insta donald

4. TicTacza podział na serie tematyczne (Minionki, obrandowane zdjęcia z jednolitym tłem).  

insta tictac

3. Tymbarkza kapsle na każdym zdjęciu wpisujące się w założenia zestawienia.  I grę filtrami dla ujednolicenia komunikacji.

insta tymbark

2. Oreo – za wpasowanie ciastek w każde zdjęcie – serie tematyczne, które mogłyby być lepiej ułożone ale i tak są genialne. Za oreo zamiast głowy.

insta oreo 2

insta oreo

1. adidasoriginals – za serie tematyczne, granie kolorami w trójkach i szóstkach, budowanie jednego obrazu z sześciu zdjęć (nawet jeśli obecny system dodawania kolejnych zdjęć sprawia, że przez nieuwagę można zniszczyć całość), za stosowanie pionowych kategorii.

insta-adidas insta-adidas3 insta-adidas2

Właśnie takich profili jak ten Adidasa będę szukać do kolejnych zestawień. Jeżeli ktoś z was takie zna, proszę o podesłanie informacji.

Dane statystyczne pochodzą z raportów Największego polskiego badania NapoleonCat oraz Jaki będzie rok 2015 w social mediach IRCenter.com
  • Dzięki za wspomnienie naszego badania. Cieszymy się, że się przydało. PS. W stopce wkradła się literówka w naszej nazwie. Poprawna to NapoleonCat 🙂

    • Wojtek Pigla

      Ale szpetna literówa – poprawione 🙂