Social media sprzedają!

   Media społecznościowe oplatają dzisiaj świat niczym macki wielkiej internetowej ośmiornicy. Ich użytkownicy wchodzą w interakcje, wymieniają się poglądami. Ale czy można przy ich pomocy zrobić dobry biznes? Oczywiście można, ale nie jest to wcale takie proste.

   No dobrze, rzućmy kilkoma liczbami odnośnie „sm-ów” nad Wisłą. Facebook – 22 mln użytkowników, YouTube – 19 mln, Instagram i Twitter – około 3,5 mln. Robi wrażenie? Z pewnością jest to duży tort do podziału. Osoby pragnące sprzedać swój produkt lub usługę za pośrednictwem social media mogą napotkać jednak pewien mały problem. Ich użytkownicy bowiem wcale nie logują się na Facebooka, bądź Twittera, by odchudzić swój portfel. Chęć dokonania transakcji mieści się nawet dość nisko na ich liście priorytetów.

   Zdobycie informacji, kontakt z bliskimi, dobra zabawa – to zdecydowana czołówka potrzeb użytkowników mediów społecznościowych. Tak więc nim spróbujesz coś sprzedać, musisz najpierw powyższe potrzeby zaspokoić. Ale to nie wszystko. Każdy z serwisów social media posiada własną unikalną specyfikę. Zrozumienie jej jest podstawą udanej sprzedaży!

   Przyjrzyjmy się po kolei najważniejszym zawodnikom w kategorii social media:

1) Facebook.fb-art

   Największe i najpopularniejsze medium społecznościowe i to nie tylko w Polsce. Dlatego warto mu poświęcić szczególną uwagę. Facebook posiada bardzo zróżnicowaną formę. Operuje zarówno obrazem, dźwiękiem, jak i treścią. Paradoksalnie tym trudniej na Facebooku zaistnieć, bo tłok na nim straszny. Najlepszy zasięg osiągają „fanpejdże” o często aktualizowanej, bogatej treści. Bardzo ważna jest atrakcyjna szata graficzna, nie zaszkodzi również poczucie humoru. Właśnie wewnątrz takiego Konia Trojańskiego musisz ukryć swój wątek sprzedażowy.

   Facebook posiada zaawansowane narzędzia reklamowe. Ich skuteczność wzrasta niepomiernie, jeśli trafnie dobierzemy grupę docelową naszych potencjalnych klientów.

2) YouTube.YouTube-avatar-generic (11)

   Tutaj grafika oraz słowo pisane mają drugorzędne znaczenie. Na YouTube niepodzielnie królują filmy. Stworzenie własnego kanału filmowego, na którym będziemy prezentować nasze produkty i usługi może przynieść pewne korzyści. Tak jak na Facebooku, grunt to przyciągnięcie uwagi widzów. Spoty reklamowe, które udostępnisz w serwisie muszą mieć w sobie to „coś”. Oczywiście nie ma co żałować pieniędzy. Użytkownicy YouTube’a nie zadowalają się tanizną i prowizorką.

   Opłaci się również kontakt ze znanymi vlogerami, którzy mają ugruntowaną pozycję na rynku. Użytkownicy YouTube ufają autorytetom i ich rekomendacjom.

3) Instagram.instagram

   Domeną Instagrama są z kolei zdjęcia. Tu treść ma znaczenie drugorzędne. Instagram stwarza okazję do estetycznego pokazania Twojego produktu. Wydaje się to na pierwszy rzut oka sztuką dla samej sztuki. Jak pokazują jednak doświadczenia znanych marek, Instagram może być skutecznym medium sprzedażowym. Dotyczy to zwłaszcza zamówień z krótkim okresem realizacji, kupowanych pod wpływem chwili.

4) Twitter.twitter

  Powszechnie znany w USA, nad Wisłą Twitter nie zrobił oszałamiającej kariery. Krótka forma „tweetów” (140 znaków) spowodowała, że ów serwis społecznościowy stał się domeną dziennikarzy i polityków. Czy da się go przekuć na skuteczny kanał sprzedaży?

  Formuła Twittera pozwala na szybką wymianę aktualnych informacji. Sprzyja to budowaniu dialogu z innymi użytkownikami. Nic nie stoi na przeszkodzie, by owi użytkownicy stali się w przyszłości Twoimi klientami. Co więcej, od pewnego czasu Twitter mocno inwestuje w „Twitter Ads” – narzędzie służące promocji tweetów.

5) LinkedIn.linkedin

   „Największa na świecie sieć profesjonalistów” nie robi wrażenia, jeśli chodzi o liczbę użytkowników. Wynika to po części z dużej konkurencji wśród serwisów o podobnym profilu. W wypadku LinkedIn trzeba jednak przyznać, że jakość wygrywa z ilością. Jako serwis skupiający profesjonalistów, serwis stanowi bowiem idealne miejsce do poszukiwania tak zwanych „leadów” (potencjalnych klientów). Co więcej, możliwość starannego wyselekcjonowania odbiorców naszej oferty, czyni z LinkedIn doskonałe narzędzie w sektorze B2B.

6) Snapchat?snapchat-logo-2D9C3E7ADA-seeklogo.com

  „Enfant terrible” wśród serwisów społecznościowych. Cieszy się złą sławą ze względu na niski wiek użytkowników, a także powierzchowność przekazu. Czy jednak o radiu i telewizji nie wypowiadano się równie protekcjonalnie, gdy stanęły na domowych półkach? Może to właśnie Ty pokażesz, że Snapchat to nie tylko filmiki z wakacji i tanie porno?

   Jak widać, serwisy social media prowadzą ku sprzedaży krętymi meandrami. Aby je skutecznie pokonać, pomocne okaże się z pewnością wynajęcie agencji interaktywnej. Jeśli dysponuje ona doświadczeniem w prowadzeniu kont mediów społecznościowych, będzie w stanie skutecznie sprzedać Twój produkt!