10 najczęstszych mitów o mediach społecznościowych

Istnieje na tym świecie wiele porad dotyczących mediów społecznościowych, ale wiele z nich to porady, powiedzmy, lekko nietrafione. Oto 10 najczęstszych mitów, które należy obalić, przed następnym spotkaniem organizacyjnym w Twojej firmie.

 

Mit nr 1: Musisz być aktywny na każdym portalu społecznościowym

Brand managerowie powinni skupić się na tych obszarach, które są najbardziej z marką związane, i w których mogą być najbardziej efektywni i mogą najwięcej uzyskać.

Aby być jak najbardziej przydatnym dla Twoich odbiorców, ustal gdzie, na jakim portalu, spędzają najwięcej czasu i tam się z nimi spotykaj. Powtórzmy jeszcze raz: firma nie musi być aktywna na wszystkich portalach, chociaż mądrze jest założyć profile na tych najbardziej popularnych, w przypadku, gdyby strategia firmy ewoluowała.

Zastanów się też nad funkcją i rolą Twojej marki, w życiu użytkowników sieci. Zadecyduj które konta potraktujesz priorytetowo, wyeksponujesz je i poświęcisz im trochę więcej energii. Przyjrzyj się również, w jak szczególny dla siebie sposób, każdy portal sprzyja lepszej komunikacji z klientami.

Mit nr 2: Napisz cokolwiek, a ludzie się zaangażują

No, niestety. Bierne wrzucanie postów naprawdę nie wystarczy. Domagaj się pomysłów od użytkowników, i zrób to tak, aby dla nich było to jak najprostsze i najprzyjemniejsze. Żeby im się chciało! A przy okazji spraw, by na stronie generowali ruch, którego przecież pożądasz.
Przemyśl, jak często chcesz promować contenti jak będziesz działać w obrębie każdego portalu. Właśnie po to, aby generować zaangażowanie, kliknięcia i zainteresowanie tematem i marką.

Mit nr 3: Social media zajmą Ci cały czas

Social media trochę czasu zajmą Ci na pewno. Możesz go jednak zaoszczędzić dzięki dziesiątkom dostępnych narzędzi automatycznych, które pomogą Ci w zaplanowaniu opublikowania contentu i monitorowaniu powiadomień z nim związanych.
Zainwestuj w oprogramowanie do automatyzacji, i zaplanuj szybką reakcję na posty, żeby żadna krytyka nie zbiła Cie z pantałyku.

Mit nr 4: Repostowanie jest cool

Mielenie tych samych treści do znudzenia i wieczne repostowanie ich może wkurzyć i zniechęcić Twoich followersów. Bądź rozważny, jeśli repostujesz artykuły i linki. A już na pewno, o nie, nie ustawiaj automatycznego publikowania treści z profilu Facebookowego na Twitterze. Trochę kreatywności!
Spróbuj dodawać GIFy i zdjęcia do linków publikowanych na Twitterze. Pozmieniaj trochę nagłówki i oceń, które z nich spiszą się najlepiej na wybranych portalach. Publikuj mieszankę postów promocyjnych i pożytecznych.

Mit nr 5: Social media to najlepsze narzędzie do pozyskania nowych użytkowników

Większość fanów marek, działających w social mediach, to obecni klienci, lub byli nimi w przeszłości. Powtórzmy: to osoby, które markę już znają. Twoje wysiłki powinieneś skoncentrować na tym, aby źródło lojalności klientów tkwiło w ponownych zakupach i utwierdzaniu ich w słuszności wyboru marki. Brand managerowie nie powinni także oczekiwać od nowych klientów, aby social media były podstawową „lokomotywą”, która cudownie wygeneruje sprzedaż.
Social media służą raczej do zatrzymania klientów przy sobie i stworzenia obrazu lojalności marki wobec klienta, czy pokazania pełnego zaangażowania.

Mit nr 6: W mediach społecznościowych łatwiej jest atakować

Media społecznościowe to idealne forum do wymiany opinii-tych pozytywnych i negatywnych. Możesz się na to godzić, bądź nie, ale rozmowy on-line toczą się bez przerwy i bez odpowiednich narzędzi do ich monitorowania, po prostu nie jesteś w stanie odpowiadać na pytania, reklamacje, krytykę, czy pochwały.
Pochwały są miłe. Za to reklamacje i zażalenia otwierają możliwość na dialog. Oczywiście, że nie ze wszystkich konwersacji optymizm będzie tryskał na kilometr, ale ważne jest, żeby zrozumieć, że krytyka w sieci na pewno nie zrujnuje Twojej firmy, jeśli będziesz uważny. Ale jeśli tę krytykę zignorujesz, na pewno odczujesz skutki takiego nierozsądnego zachowania.

Mit nr 7: Social media są po to, żeby sprzedawać

Artykuły promocyjne nie powinny być na pierwszym planie w stosunku do treści przydatnych, edukacyjnych, bądź rozrywkowych.
Jeśli dasz użytkownikom stały dostęp do treści, które pomagają im osiągnąć sukces, zbuduje to zaufanie, dobry kontakt i Twój wiarygodny obraz. Content powinien być związany z Twoją działką w biznesie, czy przemyśle, ale, litości..! Nie powinien bez przerwy wałkować tematu produktu, który sprzedajesz. Używaj mediów społecznościowych raczej do budowania trwałych, a przede wszystkim, prawdziwych relacji i powiększania społeczności.

Mit nr 8: Im więcej followersów tym lepiej

Podobno nie wszystko można kupić. Jednak wiele firm kupuje, followersów. Poprzez płatne reklamy, albo używając innych wątpliwych sposobów, aby stworzyć iluzję, że mają większą siłę przebicia. W tym wypadku nie wszystko jest wymierne. Błędne wyobrażenie, że więcej znaczy lepiej prowadzi do tego, że brand managerowie mierzą sukces liczbą followersów.
Kiedy dodajemy obojętnych i spamujących użytkowników to myśl nasuwa się sama-niewiele jest tu do wygrania, a wiele do stracenia. Sztuczne zwiększanie liczby followersów podważa Twoją wiarygodność i, co chyba najważniejsze, reputację. Nie wpadaj w tę pułapkę i skup się na Twoim oddanym i lojalnym kręgu odbiorców.

Mit nr 9: Nigdy nie promuj konkurencji

Szerowanie wartościowych treści, opublikowanych przez konkurencję jest najlepszym sposobem, aby pokazać kto tu dowodzi. Sprzyja także zwiększeniu zaufania użytkowników i odbiorcy zauważą, że rzeczywiście o nich dbasz chcąc podzielić się z nimi mądrymi słowami, nie zważając na podziały. Z kolei wyciąganie ręki na zgodę sprawia, że możemy zyskać przychylność konkurencji, a nawet z nią współpracować.

Nikt przecież nie zretweetuje promocji sprzedażowych bezpośredniego rynkowego rywala, ale już poszerowanie pomocnych artykułów nakreślonych np. ręką dyrektorów generalnych którejś z firm o podobnych poglądach, pokazuje, że jesteśmy uważni i nie jesteśmy zapatrzeni tylko w większe zyski ze sprzedaży. Twoi odbiorcy docenią ten gest, a konkurencja być może nawet odwzajemni ruch i udostępni Twoje posty.

Mit nr 10: Będąc w niszy, nic nie zdobędziesz

Niszowe media społecznościowe mogą być prawdziwym El Dorado. Niektóre platformy kierują swoją ofertę do wszystkich, bo zawsze trafi się ktoś zainteresowany tematem. Ale tak naprawdę żadna z grup nie jest zbyt wąska, aby do niej dotrzeć. Wszak sam tylko Facebook ma 98 osobistych opcji targetowania.
Od łakomczuchów, po fanów motoryzacji, przez miłośników kotów. Niszowe strony mogą być prawdziwym zyskiem dla brand managerów poszukujących kontaktu ze specyficzną grupą odbiorców.

Media społecznościowe oferują nieograniczone możliwości, aby stworzyć obraz lojalnej, wobec klientów, firmy. Dzięki nim możemy budować prawdziwe kontakty z prawdziwymi ludźmi. Jak sam już wiesz, nie ma jakiegoś stałego wzoru na sukces, który sprawdzi się w każdej firmie. Musisz próbować, badać i wciąż udoskonalać pomysły, i przede wszystkim być uważnym, aby znaleźć odpowiednią dla Twojej firmy stabilną łódkę, na której bezpiecznie popłyniesz przez kanały social mediów 😉

Na podstawie: www.ragan.com

  • Wojtek Pigla

    To powinna być kategoria „tłumaczenia” 😉